تمبرهای ایران

تمبرهای ایران

خرید-فروش-مشاوره-آموزش تمبرهای ایرانی و خارجی و سکه و اسکناس
تمبرهای ایران

تمبرهای ایران

خرید-فروش-مشاوره-آموزش تمبرهای ایرانی و خارجی و سکه و اسکناس

مقالات تخصصی تمبر - شماره 1

دوستان عزیز سلام

این وبلاگ از این به بعد قصد دارد در راستای اشاعه فرهنگ تمبر شناسی، یک سری مقالات تخصصی تمبر شناسی منتشر نماید تا علاوه بر آشنایی افراد علاقمند به این حوزه، زمینه ای برای کار تخصصی در زمینه تمبر و تمبر شناسی فراهم آورد. در صورت استفاده، خواهشمند است نام منبع و نویسنده را حتماً ذکر بفرمایید.



گردآوری تمبر یکی از عمومی ترین سرگرمی های امروز مردم دنیاست. تعداد این افراد در کشورهای مختلف به نسبت جمعیت، و رشد فرهنگی و اقتصادی، میزان و سطح آموزش و پرورش متفاوت است.

در ایالات متحده امریکا به تنهایی شاید بیش از بیست میلیون نفر به این سرگرمی پرداخته اند و اغلب کشورهای اروپایی درصد این تعداد به نسبت جمعیت بیشتر است. در کشورهای جهان سوم و در حال رشد این تعداد به مراتب کمتر است ولی روز به روز بیشتر و بیشتر می شود.

انتخاب این سرگرمی برای همه مقدور و میسر است زیرا به سن و سال و وضع و موقعیت اقتصادی و اجتماعی افراد ارتباطی ندارد.

چنین به نظر می رسد که از میان گروه های مختلف اجتماعی آنان که فهمیده تر و باهوش تر بوده اند قبل از دیگر افراد گروه یا طبقه خود به این سرگرمی روی آورده اند.

هر تمبر چه بسا همچون یک الگو و سمبل از یک واقعه اجتماعی و سیاسی و یا یک انگاره فرهنگی گویای قسمتی از تاریخ یک کشور در زمان انتشار خود می باشد، اسلاید رنگین و زیبایی است که در جلو ما قرار دارد، و همچون یک دانشجو منتظریم تا همراه این اسلاید، استاد هرآنچه درباره آن کشور و ملت در زمان انتشار تمبر میداند برای ما بازگو کند.

برای یک جوان، گردآوری تمبر علاوه بر سرگرمی همراه با هیجان دلپذیری است که با تسکین شوق به دانستن در خود احساس می کند، دانستن اطلاعاتی که به دنبال آن است. این سرگرمی را نوعی آموزش عملی تلقی می کند و همواره راضی و خشنود است.

تبادل تمبر میان مردم کشورهای مختلف یکی از عوامل مهم آشنایی و نزدیکی ملت ها با یکدیگر و خروج از دایره تعصبات کور قومی است.

نوجوانان با گرد آوری تمبر قادر خواهند بود علاوه بر درک وقایع و رویدادهای فرهنگ ملی از محیط محدود اطراف خود خارج شوند و از نحوه زندگی و فرهنگ و تمدن سایر کشورها و مردم جهان آگاهی یافته اقدام به مقایسه و نتیجه گیری کنند.

شاید بتوان ادعا کرد که با تمبر می توان به نوآموزان، جغرافیا، تاریخ، علوم سیاسی، جامع شناسی، اقتصاد، جانور شناسی، هنر و ادبیات و اکتشافات فضایی و سایر مقدمات دروس لازم را آموخت یا حداقل به این وسیله به آموختن آنها کمک و امر یادگیری را تسهیل نمود.

از دیگر محاسن گردآوری تمبر، تماس با موسسات و آشنایی با افراد گوناگونی است که همه هم ذوق و به تمبر ذی علاقه اند و چه بسا دوستی ها که به وجود می آید و تجربه ای است برای رشد و پرورش نیکوی استعداد اجتماعی شدن و کار و سلوک با مردم.

حاصل این سرگرمی ذخیره با ارزشی است که خود شامل مجموعه خاطرات شخص نیز می باشد، خاطرات نوجوانی، دوران جوانی و سال های کهولت، خاطرات تهیه هر تمبر و فروشنده آن و غیره و غیره. شاید به همین جهت باشد که کمتر دیده شده است کسی خود مجموعه تمبر خود را که سال ها به تهیه آن مشغول و مونس تنهایی و شادی بخش ساعات اندوه او بوده است به فروش رساند آخر کمتر کسی حاضر می شود دفتر خاطرات عمر عزیز خویش را از دست بدهد.

تهیه و نگهداری تمبر کار بسیار آسانی است. در ایران راهنمای تمبرهای ایران همه ساله با قیمت های جدید به چاپ می رسد که از اولین تمبرهای ایران را به طور رنگی در آن می بینید و آخرین قیمت روز آن تمبر که در بازار خرید و فروش می شود در زیر آن نوشته شده است. راهنمای بزرگ تمبرهای کلیه کشورهای جهان نیز به زبان های خارجی از جمله انگلیسی و فرانسوی موجود است که ارزش هر تمبر را در زیر تصویر آن مشخص کرده است.

تمبر یک کالای کلاسیک و جهانی است. متاعی است که جنبه بین المللی دارد و هیچ کالایی با ارزشتر از آن نیست. تهیه کننده تمبر اگر پولی را برای سرگرمی خویش صرف می کند آن را از دست نداده بلکه ذخیره کرده است، پس اندازی که گاه دهها و گاه صدها برابر قیمت اولیه [1] خود می باشد.

بی جهت نیست که گردآوری تمبر را سرگرمی لذت بخشی می دانند که انسان هرگز از آن سیر نمی شود و از آن کام می جوید و آلام ناشی از محیط و جامعه را در آن به فراموشی می سپارد و آن را سرگرمی شاهان و شاه سرگرمی ها نامیدند.


محمدرضا شکرریز



[1] First Value

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد